Vocile Securitatii Private...
Interviu cu dl. Ionel Popa, Director General si co-fondator al WindOne, Castigator OSPA Romania 2018
In cei peste 20 de ani de experienta, Ionel Popa a fost implicat in multiple proiecte locale si globale in zona securitatii. Si-a inceput cariera in Philip Morris Romania, a participat la intrarea companiei Kaufland pe piata romaneasca si a facut parte din echipa ce a deschis, operat si inchis fabrica Nokia de la Jucu. De asemenea, Ionel Popa a condus securitatea logistica a companiei Nokia in EMEA si, ulterior, securitatea fabricilor Microsoft la nivel global.
Ionel este co-fondator/Director General al firmei WindOne si Ambasador TAPA PSR in Romania.
WindOne este o companie ce dezvolta, implementeaza si mentine servicii software integrate, dedicate industriei Securitatii fizice.
Vocea Securitatii Private (VSP): Cum ati primit vestea castigarii trofeului OSPA Romania 2018?
Ionel Popa: Cu multa si sincera bucurie! A fost o surpriza foarte placuta caci daca ne uitam la valoarea celorlalti candidati, a celorlalte proiecte - atat la categoria noastra, cat si la celelalte categorii – a fost o competitie grea. Cred ca nici juriului nu i-a fost usor sa delibereze si sa decida. A fost o competitie corecta si onesta si tin sa-i felicit pe toti cei care s-au inscris.
VSP: Ce inseamna pentru dumneavoastra acest premiu?
Ionel Popa: Din punctul meu de vedere, "Outstanding" reprezinta ”extraordinarul”, adica ceea ce trece dincolo de asteptarile maximale legitime ale clientilor si partenerilor nostri de afaceri. Fiecare ne facem treaba in felul nostru, cum stim mai bine, astfel incat sa excelam in ceea ce realizam. ”Extraordinarul” este atunci cand reusim sa ne depasim cu mult limitele, atunci cand iesim din zona noastra de confort, iar rezultatul actiunilor si atitudinilor noastre are un impact major si pe o scara cat mai larga. Faptul ca reprezentatii industriei in care activezi te recunosc ca fiind – chiar si intr-un singur an - cel mai bun intr-un anume domeniu, reprezinta certitudinea de care fiecare companie are nevoie, indiferent de marime, subdomeniu sau vechime. Premiul OSPA este cartea de vizita care certifica nu numai ca poti face lucruri bune, ci si ca esti in stare sa performezi profesional la nivel ”extraordinar”.
VSP: Cand ati avut cele mai mari emotii vis-à-vis de concurs si trofeu?
Ionel Popa: Cu siguranta cele mai mari emotii le-am avut in momentul anuntarii castigatorului la categoria noastra. Sunt sigur ca juriul a avut o sarcina foarte dificila si votul a fost foarte strans. Dar emotii am avut din momentul in care am scris si depus aplicatia caci, hai sa fim sinceri, te inscrii la un concurs nu ca sa participi, ci ca sa castigi. Am avut emotii cand am vazut companiile si proiectele care au ajuns pe ”lista scurta” iar incertitudinea ne-a bantuit pe toata durata procesului final de jurizare.
VSP: Cat de important este premiul OSPA pentru compania dumneavoastra?
Ionel Popa: Foarte important, dar nu cred ca suntem noi exceptia, ci regula. Indiferent de domeniu sau de marimea unei companii, un premiu de excelenta acordat de reprezentantii industriei in cadrul careia opereaza are o importanta deosebita. Din punctul meu de vedere, Premiul OSPA are impact pe doua directii: extern, si anume recunoasterea pietei asupra importantei, valorii produsului/serviciilor pe care le livram si, poate si mai important, intern – confirmarea faptului ca ceea ce facem, facem bine. Este reconfortant si, in acelasi timp, mobilizator sa ai recunoasterea faptului ca efortul depus, care - de cele mai multe ori - nu se vede in exterior la nivelul si intensitatea reala, este foarte apreciat. Pentru fiecare membru al unei companii este bine sa stie ca ceea ce face, face bine. Pentru WindOne, este incurajarea necesara pentru a trece peste momentele dificile din viata tumultoasa a unui startup.
VSP: Este acesta un succes personal sau un succes de echipa?
Ionel Popa: Fara indoiala este un succes de echipa! Sau, si mai bine spus, consider ca Premiul OSPA este un succes personal al fiecarui membru al echipei. Fiecare are povestea si partea lui de “vina” in acest succes. Mai mult, dupa cum spuneam si la Gala, cand am primit trofeul, cred ca suntem suma oamenilor cu care ne inconjuram, indiferent daca este vorba de angajati, parteneri, prieteni etc., a cartilor pe care le citim si a cantecelor pe care le cantam impreuna… si in egala masura.
VSP: Cum a fost procesul de inscriere in concurs?
Ionel Popa: Probabil ca un raspuns politically correct ar fi: ”a fost foarte usor”. Dar, sincer, nu a fost asa. Am incercat sa construim o aplicatie cat mai bine documentata si care sa scoata in evidenta cat mai bine valoarea intrinseca precum si potentialul proiectelor noastre. Cred ca superficialitatea in aceasta faza poate fi un dusman mult mai periculos decat pare.
VSP: Ce a apreciat juriul la produsul dumneavoastra?
Ionel Popa: Sincer? Nu imi aduc aminte nimic din ce s-a intamplat din momentul in care a inceput decernarea premiului la categoria noastra si pana cand am primit trofeul, asa ca nu mai imi aduc aminte exact ce au apreciat. Va dati seama ca la ce emotii aveam, tot ce-mi intra pe o ureche, imi iesea pe cealalta…
VSP: Vreti sa va spun eu?
Ionel Popa: Da. Chiar sunt curios!
VSP: Citez: ”Solutia OneERP este prima solutie romaneasca de tip Enterprise Resource Planning, dedicata in exclusivitate industriei securitatii private ce isi propune sa creasca eficienta atunci cand este aplicata unei structuri operationale ordonate, maximizand potentialul resurselor existente: umane, tehnice, financiare si operationale, dand posibilitatea planificarii in timp real pentru lucrari/echipe/gestiuni si managementul echipei.” Si a concluzionat: „Un proiect care poate influenta in bine industria de securitate, ce poate aduce beneficii atat firmelor de securitate cat si clientilor lor.”
Ionel Popa: Foarte frumos spus! Le multumesc inca o data pentru aprecieri.
VSP: Cat de important este softul OneERP pentru industria de securitate din Romania? Este el un ”game-changer”?
Ionel Popa: Am sa va raspund cu o intrebare: intr-o era in care actualitatea este despre Internet of Things, Realitate Virtuala, Roboti, Drone, Inteligenta Artificiala, Machine Learning si Big Data, credeti ca industria Securitatii fizice, care se bazeaza inca in mare parte pe intuitia ”sefului” in a conduce afacerea si a lua decizii strategice, cu pixul pe hartie, va putea continua sa existe si in urmatorii 5 ani? Opinia mea este ca viitorul va fi digital sau nu va fi de loc.
VSP: De unde ati pornit dezvoltarea OneERP? De unde v-a venit ideea?
Ionel Popa: Ca orice idee buna, de la o situatie practica, de la un proiect dintr-o corporatie care isi punea problema transformarii Centrelor Operationale de Securitate ”Globale” in Centre Operationale de Securitate Virtuale. Oportunitatea a venit odata cu nevoia primului nostru partener de a-si eficientiza managementul resurselor companiei, din nevoia de vizibilitate, transparenta, eficienta, viteza de raspuns, etc.
VSP: Care este cel mai important proiect al dumneavoastra?
Ionel Popa: Toate proiectele sunt in egala masura importante. Importante si diferite, in felul lor. Desi solutia noastra acopera aproximativ 80-85% din nevoile unei companii de securitate - indiferent de marimea sau de tipul serviciilor oferite: solutii tehnice, paza, monitorizare si interventie - acei 15-20% ramasi de personalizat fac adevarata diferenta intre companii. In acest procent regasim unicitatea, competitivitatea si inventivitatea fiecarui lider. De cele mai multe ori, aici se regasesc valorile si cultura partenerului nostru. Noi doar oferim un instrument ce le permite sa performeze conform valorilor si talentului fiecarui manager in parte.
VSP: Ce e mai important: factorul tehnologic sau cel uman?
Ionel Popa: Cel mai fascinant aspect legat de proiectele noastre sunt oamenii pe care ii intalnim. Aceasta industrie are nenumarate perle “ascunse”, oameni care pot aduce foarte multa plusvaloare industriei de securitate, dar si in orice companie, locala sau internationala. Din pacate, un aspect pe care il intalnim destul de des este lipsa cultivarii si cresterii acestor oameni de-a lungul mai multor ani in folosul intregii industrii. Daca ma intrebati, oportunitatea nu sta in implementarea tehnologiei sau a asigurarii “pretului cel mai scazut”, ci in identificarea si cresterea oamenilor cu potential. In mod natural, acestia vor afla raspunsul corect legat de intrebarea dumneavoastra.
VSP: Ce rol joaca clientul in strategia de dezvoltare a produselor?
Ionel Popa: Noi nu avem clienti, avem parteneri, deoarece una dintre valorile WindOne este: ”Crestem impreuna!”. Nu este doar un aspect teoretic, este una dintre valorile asumate in cadrul fiecarui proiect. Revenind la intrebare, cu riscul de a ma repeta, evident ca partenerii sunt importanti prin ceea ce fac: prin procesele lor, tehnologia folosita, gradul de calificare a personalului samd. Dar, de departe, cei mai importanti sunt oamenii. Si, pentru ca WindOne nu poate exista fara parteneri si oameni de valoare, ne-am gandit sa le intoarcem un pic din bucuria si privilegiul de a lucra cu ei. In acest sens, am infiintat WindOne Academy. Este proiectul care imi aduce cea mai mare satisfactie la nivel personal, fiind dedicat oamenilor de valoare din cadrul companiilor partenerilor nostri. Acest proiect isi propune sa creasca valoarea oamenilor prin diverse initiative, de exemplu: cursuri gratuite de “soft skills” care vor completa cunostintele tehnice si operationale ale beneficiarilor.
VSP: Ce relatie este intre serviciile de securitate si celelalte business-uri?
Ionel Popa: Pe nedrept, serviciile de securitate sunt vazute de multe companii doar ca ”centre de cost”, surse de cheltuieli. Foarte putini manageri de securitate reusesc sa ”vanda” securitatea ca centru de profit, care creste increderea interna, stabilitatea, perceptia externa, productivitatea, profitabilitatea etc.
VSP: Credeti ca industria securitatii private este la o rascruce de drumuri? Ce ar trebui sa faca pentru a se adapta schimbarilor/noilor cerinte din business?
Ionel Popa: Eu cred ca felul in care opereaza economia, in general, conceptul de “industrie” se schimba, iar cea a securitatii private nu poate fi o exceptie. Sunt adeptul teoriei lui Yuval Harari care spune, si citez aproximativ, ca asistam la trecerea de la era Industriala la cea a Datelor, cu toate implicatiile pozitive si negative. Evolutia in industria noastra consta in alinierea cu limbajul, asteptarile si comportamentul business-ului. Daca acesta va merge catre decizii bazate pe analize de date, cu siguranta ca si securitatea va trebui sa genereze aceste date, chiar si numai pentru a fi capabila sa vorbeasca aceeasi limba. Acest aspect va merge pana la nivel de agent, senzor, echipaj de interventie, echipa tehnica etc. In acest context, viteza de reactie, calitatea oamenilor, abilitatea lor de a comunica si acuratetea informatiei trebuie sa creasca.
VSP: Ce urmeaza?
Ionel Popa: Pe termen scurt, ne propunem sa devenim partenerul de servicii software preferat de catre industria securitatii private din Romania. Suna ambitios, dar ce ne-am face fara un pic de ambitie?!? Este o mare provocare si, in acelasi timp, o mare responsabilitate. Pe termen mediu si lung, vrem sa migram catre piata europeana si internationala. Pentru a atinge aceste obiective, avem nevoie de un nivel extrem de ridicat de maturitate si credibilitate, aspecte pe care le dobandim in fiecare zi, cu fiecare proiect.
VSP: Si la OSPA?
Ionel Popa: In ceea ce priveste Gala OSPA, WindOne se identifica cu mesajul acesteia de promovare a excelentei profesionale. Toti cei care tinem la calitate in aceasta industrie avem obligatia de a ne implica activ in promovarea si succesul acestei Gale. Intr-o foarte mare masura, viitorul industriei securitatii private din Romania depinde de succesul si amploarea acesteia. In consecinta, WindOne si OSPA vor merge impreuna pe acest drum.
A consemnat: Ovidiu Constantinescu